Foredrag holdt på Nordnorsk bibliotekskonferanse:
Er det en sammenheng mellom skolebibliotek og leseferdighet? Her må vi få fram dokumentasjon. Alle politiske dokumenter nevner hvor viktig det er at skolebiblioteket er en del av læringsressurser. Jakola skulle ønsket at han hadde tatt disse honørordene mer på alvor tidligere. Det må ikke være sånn at vi har en skole, og så har vi et skolebibliotek. De må være integrert. Skolen er full av planer, skolebibliotekene må også presentere planene sine. Skolebiblioteket må inn i forhold til til alle de grunnleggende ferdighetene, ikke bare lesing. Men når det gjelder nettlesing, (informasjonskompetanse?)er det skolebibliotekarene som har best kompetanse.
Hvem er den beste skolebibliotekaren? Fagutdannet bibl., eller en lærer? Dette er et luksusproblem. Uansett er bibliotekaren en del av det pedagogisk personaler.
Breivang vgs har gjort spennende ting i forhold til frafall, time-out...
Skolebiblioteket må ikke bli så skolsk at det mister sjela si! Fritidslesning, akk for et begrep, må være viktig.
Mange meldinger om skolen og om bibliotek, skolebiblioteket er nevnt som viktig i alle meldingene. Det blir mye honørord, veldig fragmentert. Jakola ønsker seg en samling av alt som er nevnt. Det kunne blitt en spennende samling.
St.meld. 23, kommer mest med gammelt nytt om skoelbiblioteket, kanskje ikke så rart siden vi har forankring i opplæringsloven.
Tror ikke på forankring i lover og forskrifter, hjelper ikke at Solhjell vil se på regelverket med åpent sinn. Brisen som blåser over landet må pleies.
Rektorutdanning skal starte opp, BI og UiB skal drive dette. Vi må banke på hos dem og få inn tenkningen rundt skolebibliotek.
Agder, lag et nettverk av rektorerer i alle fylker for utvikling av skolebibliotek.
Vær et gnagsår mot KS, og han håper at UiA lager et nettverk med de andre skolemiljøene.
Hovedbudskapet: Sørg for at det er et trøkk mot skolelederne for skolebibliotek, de gode gamle bøllerådene gjelder framdeles!
Jeg går på NTNUs skolelederutdanning. I forbindelse med en Modul om utvikling av skolen og pedagogisk ledelse vil jeg forsøke å skrive noe interessant om hvordan biblioteket kan inngå i aksjoner for utvikling av skolens praksis. Mener det er mye upløyd mark her.
SvarSlett